دابلت در جواهرسازی چیست؟

دابلت در جواهرسازی

دابلت در جواهرسازی به مفهوم استفاده از سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی در دو لایه یا دو عدد مختلف از سنگ برای ساخت یک جواهر می‌گویند.

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۵/۳۰

به طور کلی، سنگ های قیمتی به خوبی می توانند با سنگ های دیگر یا ترکیبات جواهراتی مانند الماس، زمرد و روبی ترکیب شوند تا جواهرات دو یا چند لایه با طرح های ساده یا پیچیده به وجود آورند.

در این روش، یک سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی بر روی دیگری کنار گذاشته می‌شود و به کمک تراشکاری و تکنیک‌های دیگر خاص، دو سنگ را به یکدیگر متصل می‌کنند تا یک جواهر دابلت ساخته شود.

این روش در ساخت انواع جواهرات مانند گردنبندها، دستبندها، انگشترهای زنانه و گوشواره ها استفاده می‌شود.

جواهرات دابلت معمولا دارای زیبایی و جذابیت بیشتری هستند به دلیل استفاده از دو سنگ متفاوت که ترکیب می‌شوند و معمولاً به لحاظ طرح هنری و زیبایی واقعاً استثنایی دارند.

سوالات متداول درباره دابلت

سنگ قیمتی دابلت Doublet چیست؟

ابتدا اجازه دهید تعریف دابلت را توضیح دهیم. دابلت سنگی است که از دو ماده ساخته شده است: اولی لایه ای طبیعی از سنگ های قیمتی، مانند اوپال، زمرد و … و دومی که به آن چسبیده پشته محکمی مانند سنگ آهن است. دابلت اوپال از ۱۰۰٪ اوپال تشکیل نمی شود. در عوض، یک تکه اوپال خالص به یک لایه پشتی ماده متفاوت متصل می شود.

آیا دابلت های اوپال واقعی هستند؟

اوپال دوتایی (یا دابلت اوپال Doublets) از دو لایه تشکیل شده است که توسط ماده جواهرسازی به هم چسبیده اند: یک تکه نازک از اوپال سبک (به این ترتیب، کریستال یا اوپال سفید).

ضخامت دابلت اوپال می تواند متفاوت باشد، با این حال اغلب ضخیم تر از برش اوپال است که در ساخت اوپال سه تایی استفاده می شود.

اوپال های دوتایی (یا Doublets) از دو لایه تشکیل شده است که توسط چسب جواهرسازی به هم چسبیده اند:

یک تکه نازک از اوپال سبک (بنابراین، کریستال یا عقیق سفید). ضخامت اوپال در دابلت می تواند متفاوت باشد، با این حال اغلب ضخیم تر از برش اوپال است که در ساخت اوپال سه گانه استفاده می شود. لبه‌های برش اوپال در دوبل معمولاً گرد می‌شوند (اگر لایه عقیق به اندازه کافی ضخیم باشد)، برای رقابت با سنگ یک کابوشون (بالای گنبدی).
پوششی تیره که شامل شیشه‌های صنعتی سیاه (معمولاً استفاده نمی‌شود)، پاچ سیاه (اوپال معمولی یا بی‌رنگ)، یا معمولاً سنگ آهن قهوه‌ای (سنگ میزبان تخته سنگ اوپال طبیعی) است.

دابلت اوپال
دابلت اوپال

معمولاً می‌توانید یک Doublet را با بازرسی از کناره شناسایی کنید (یعنی اگر Doublet تنظیم نشده باشد، یا در تنظیماتی که امکان مشاهده بدون مانع از یک زاویه را فراهم می‌کند).

اگر اوپال واقعا دوبل است، باید بتوانید ببینید که لایه عقیق و پشت تیره کجا به هم چسبیده اند, متوجه یک خط کاملاً مستقیم بین دو لایه خواهید شد.

اگر دابلت با دو طرف پوشیده شده در جواهرات قرار داده شود، حتی برای یک متخصص، تشخیص اینکه آیا دابلت است یا یک اوپال طبیعی، می تواند بسیار دشوار باشد،

اما یک علامت نشان دهنده می تواند باشد. از آنجایی که قسمت بالای سنگ از اوپال خالص تشکیل شده است

(بنابراین دقیقاً مانند اوپال سیاه یا تخته سنگ اوپال ظاهر می شود)، اوپال های دابلت می توانند ظاهر بسیار طبیعی تری نسبت به اوپال های سه گانه داشته باشند.

دابلت اوپال یا سه تایی کدام بهتر است؟

هر دو نوع حاوی اوپال واقعی هستند و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند که می تواند زیبایی مجموعه جواهرات شما را افزایش دهد.

دابلت های اوپال؛ ظاهری طبیعی و مقرون به صرفه را ارائه می دهند، در حالی که اوپال های سه گانه یا سه تایی دوام و شادابی رنگ بیشتری را ارائه می دهند.

چگونه یک سنگ دابلت را تشخیص دهیم؟

یک دابلت را می توان با نگاه کردن به کناره یا لبه های آن تشخیص داد. این یک درز بسیار تمیز، مستقیم و قابل مشاهده خواهد بود که در آن اوپال یا زمرد طبیعی به پشته ای از سنگ مشابه غیرطبیعی چسبیده است، در حالی که لبه اطراف یک سنگ طبیعی و خالص، مرزی طبیعی تر و دندانه دار بین سنگ طبیعی گرانبهای رنگی و سنگ میزبان خواهد داشت.

دابلت ها دو برابر مساحت و عرض واحد خواهند داشت در حالی که ارتفاع تقریباً یکسان است. بنابراین از عدم تناسب بین ارتفاع، عرض و مساحت می توان برای شناسایی دابلت ها استفاده کرد.

آیا دابلت های اوپال خیس می شوند؟

از خیس شدن سنگ دابلت یا سه تایی خودداری کنید. با این حال، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در آب می تواند به آب اجازه دهد تا بین لایه ها نفوذ کند، که ممکن است باعث جدا شدن لایه ها شود و ظاهری مه آلود یا خاکستری یا حتی تراکم قابل مشاهده در داخل سنگ ایجاد کند.

دابلت یاقوت کبود چیست؟

چندین کار انجام می شود که توسط آن یاقوت های مصنوعی مانند یک یاقوت کبود طبیعی ظاهر می شوند.

یکی از این اقدامات، تشکیل یک دابلت یاقوت کبود است که از ترکیب یاقوت کبود مصنوعی با یاقوت کبود طبیعی ساخته شده است،

به گونه ای که ظاهر اولیه آن به اندازه کافی عالی است تا متقاعد شود که سنگ کاملاً طبیعی است.

با چسباندن مواد مختلف به یکدیگر و تشکیل یک سنگ قیمتی مانند یاقوت کبود به صورت لایه لایه ایجاد می شود.

روش کار دابلت سنگ های قیمتی به این صورت است که قسمت پشت سنگ از یک ماده یا سنگ مشابه بسیار ارزان ساخته شده است.

دابلت زمرد چیست؟

از چسباندن یک لایه (های) زمرد به ماده دیگری، معمولاً شبهه زمرد؛ دابلت زمرد تشکیل و ساخته میشود.

دابلت گارنت چیست؟

دوبلت گارنت از قسمت بالایی گارنت طبیعی است که با گارنت مصنوعی معمولاً شیشه ای رنگی ترکیب شده است که برای بوجود آوردن دابلت گارنت استفاده میشود.

در نهایت از سنگ دابلت گارنت بوجود آمده در یک جواهر استفاده می کند.

رنگ شیشه استفاده شده در دابلت تنها چیزی است که دیده می شود، زیرا گارنت هیچ رنگی ارائه نمی دهد.

اگر در نور بازتابی دیده شود، ممکن است یک خط جدایی دیده شود. گارنت سخت تر سنگ های تولید شده را بادوام تر می کند.

سنگ دابلت کوارتز چیست؟

به دابلت های جواهر یا سنگ های مونتاژ شده نیز گفته می شود. دابلت Doublets کوارتز اساساً کوارتز کریستالی یا کوارتز سفید است که قسمت بالایی و پایینی یک سنگ برش خورده به طور جداگانه به هم چسبیده و یک لایه رنگی در بین آنها قرار گرفته است تا رنگ مورد نظر را به سنگ بدهد.

چند نمونه جواهرات دابلت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید